Nu Vitaal Worden

Hart- en vaatziekten

Wat kun je doen om je risico op hart - en vaatziekte te verminderen?

Voor een gezond hart – en vaatstelsel speelt niet alleen voeding een belangrijke rol, ook je leefstijl zoals teveel alcohol en roken zijn slecht voor je hart – en vaatstelsel. Ben je voldoende in beweging en hoe ga je om met de stress in je leven? Natuurlijk kun je ook een genetische aanleg hebben. Lees ook mijn blog

Heb je al gehoord van vitamine K2?

In 2014 is de bekende Rotterdam study gepubliceerd. Dit wetenschappelijk artikel laat zien dat vitamine K2 het risico op hart- en vaatziekte verminderd. Er is ook een uitgebreid onderzoek gedaan in Utrecht met 16,000 vrouwen tussen de leeftijd van 49-70 jaar. Deze vrouwen werden 8 jaar gevolgd. 

Wat kun je nog meer doen?

In 2014 is de bekende Rotterdam study gepubliceerd. Dit wetenschappelijk artikel laat zien dat vitamine K2 het risico op hart- en vaatziekte verminderd. Er is ook een uitgebreid onderzoek gedaan in Utrecht met 16,000 vrouwen tussen de leeftijd van 49-70 jaar. Deze vrouwen werden 8 jaar gevolgd. De trend was hetzelfde.

Zelfs na correctie van risicofactoren zoals leeftijd, zwaarlijvigheid, roken, hoge alcohol consumptie en diabetes type 2 was er een duidelijk verband tussen de consumptie van vitamine K2 en een verlaagd risico op hart – en vaatziekte. Vitamine K2 draagt bij aan het behoud van flexibele aderen waardoor het risico op hoge bloeddruk en hart – en vaatziekten aanzienlijk kan worden verminderd. Vitamine K2 helpt ook voor diverse aandoeningen

Wil jij je risico op osteoporose vertragen?

Osteoporose betekent letterlijk het poreus worden van de botten. De botdichtheid vermindert doordat de botten hun mineralen, voornamelijk calcium, magnesium en fosfor verliezen. Vrouwen hebben er méér last van dan mannen. Dit omdat botontkalking versneld wordt door het dalende progesteron- en oestrogeenpeil. Het begint rond je 40ste levensjaar.

Welke voedingsstoffen zijn belangrijk voor gezonde botten?

Calcium

Goede bronnen van calcium zijn groene groenten, brandnetelthee, ongebrande noten en zaden en tempeh. Vermijd een overmaat aan dierlijke eiwitten (vlees en zuivel), frisdranken en alcohol want zij onttrekken juist calcium aan je botten of belemmeren goede opname.

Vitamine D3

Om calcium goed vanuit de darmen te kunnen opnemen is vitamine D3 nodig.

Magnesium

Voor de opname van calcium hebben we magnesium nodig. Veel vrouwen hebben een tekort aan magnesium. De belangrijkste oorzaak hiervan is stress. Lees meer over osteoporose

Hoe weten we dat vitamine K2 de ontwikkeling van osteoporose vertraagt?

In Japan eten ze al honderden jaren het gerecht Natto dat hoge concentraties vitamine K2/MK-7 bevat.

Wanneer begint de afbraak van je botten?

Bot wordt gedurende ons leven constant gevormd en afgebroken om klein letsel te herstellen en zodat het lichaam de grote hoeveelheid calcium in het botweefsel kan gebruiken om vitale functies te ondersteunen.

Tijdens de kindertijd en adolescentie is de snelheid van de vorming groter dan de snelheid van de afbraak. Na de leeftijd van 25-30 jaar verandert dit wat geleidelijk leidt tot verlies van botsterkte en massa.

Vrouwen uit gebieden in Japan met een hoge consumptie van natto hebben aantoonbaar minder botbreuken en hebben over het algemeen sterkere botten dan in gebieden waar natto minder wordt gegeten.

Wil je ook je risico op hart – en vaatziekten verminderen?

Wil je korting op je vitamine K2 supplement hebben? 

Vind 3 vrienden die ook een abonnement nemen en je betaald slechts de verzendkosten van 6,95.