Sinds het coronavirus zie ik steeds meer mensen wandelen en dat is natuurlijk goed voor je conditie. Het is mooi om te zien dat mensen van alle leeftijden vaker naar buiten gaan en in beweging zijn.

Wil jij je conditie verbeteren is het handig om voor jezelf te bepalen welke afstand je gaat lopen. Je kunt het geleidelijk opbouwen en iedere week een stukje verder lopen. Het is goed om met je armen te zwaaien alsof je een soldaat bent. Op deze wijze beweegt je romp ook op en neer en zul je veel centimeters kwijtraken. Dit is goed voor de lijn, vooral als je wilt afvallen.

Persoonlijk vind ik de 10.000 stappen die voorgesteld worden als norm een beetje misleidend. Het is wel belangrijk dat je minimaal 2-3 keer per week intensief beweegt. Als je dus wandelt is het belangrijk om met een flinke pas te wandelen. Niet alleen je conditie verbetert, je raakt ook veel afvalstoffen kwijt omdat je dan transpireert. Dat is belangrijk om bijvoorbeeld ziekten als diabetes type 2, een hoog cholesterol en hoge bloeddruk tegen te gaan.

Als je rustig wandelt zoals veel mensen kun je nog steeds last krijgen van bepaalde aandoeningen. Verder is het belangrijk om flink te bewegen zodat je veel toxische en afvalstoffen kwijt kunt raken. Anders hopen deze zich op in je lichaam en kun je gedurende een lange periode toch een aantal gezondheidsklachten ontwikkelen.

Het is ook belangrijk om iedere week te kijken of je een langer afstand kunt lopen. Hierdoor ga jij je conditie een enorme boost geven. Je zult merken dat je er steeds meer van zal genieten en dit is wat je wilt bereiken. Hiermee vergroot ook je zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Dit kun je weer toepassen in je dagelijks leven op je werk en je sociale contacten.

Heb je een neiging tot depressie? Door flink te bewegen komt er meer dopamine vrij. Je voelt je vrolijker en omdat je je lichaam onder meer druk zet krijg je er ook meer energie van. Persoonlijk heb ik dat al vaak ervaren wanneer ik geen zin had om te sporten en het toch deed. Het is geweldig om het verschil te merken in hoe ik mij voelde vóór en ná het sporten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *