Het is goed om te beseffen dat onze levens de afgelopen 50 jaar enorm veranderd zijn. Wat je daarvan hebt meegekregen hangt uiteraard af van jouw leeftijd. Als ik terugdenk aan mijn jeugd: het leven was rustig, er was bijna geen verkeer, niemand had haast en er waren bijna geen vliegtuigen of andere lawaai producerende dingen.

Tegenwoordig kost het je veel moeite om overdag in een rustige omgeving te zijn. Er is veel meer verkeer. Het maakt niet uit of je nu voetganger, fietser of automobilist bent. Je moet je constant concentreren op de weg en dit is zeer uitputtend voor je lichaam en je hersenen.

Daarnaast heb je het drukker op je werk. De meeste mensen hebben deadlines. Je moet je taken in een specifieke periode afhandelen. Voel je je een dag niet goed of heb je verdrietig nieuws gekregen, dan kost het je meer energie om je werk te voltooien.

Een gewoonte die veel mensen zich aangeleerd hebben is multitasken. Helaas werkt dat niet, want daardoor put je je hersenen nog sneller uit. De meeste bedrijven dwingen hun medewerkers om zoveel mogelijk in een zo kort mogelijke tijd te voltooien. Dit is erg jammer want op de lange termijn houd je het niet vol. Volgens mij is dit één van de voornaamste redenen waarom zoveel mensen een burn-out krijgen.

Een ander groot veroorzaker van onnodige stress is de hoeveelheid prikkels die je dagelijks via je mobiele telefoon ontvangt. Het is raadzaam om op bepaalde momenten van de dag het geluid van je telefoon uit te schakelen. Tevens zou je de tijd dat je op je telefoon kijkt kunnen beperken. Het is niet nodig om je berichten meteen te beantwoorden. Behalve natuurlijk wanneer het om een noodsituatie gaat.

Als je een gezin hebt met jonge kinderen is het belangrijk om kwaliteitstijd met je gezin door te brengen. Als je ‘s avonds ook nog voor de tv zit of doorgaat met werken is de kans groot dat je gedurende een lange periode uitgeput raakt.

Slaaptekort is één van de voornaamste redenen waarom veel mensen gestrest zijn. Toen ik in Nederland kwam wonen vond ik het vreemd dat de kroegen tot 05.00 uur ’s ochtends open zijn. Dit is een enorme belasting op je immuunsysteem en veroorzaakt op de lange termijn verschillende gezondheidsklachten en ziekten. Tegenwoordig gaat 80% van de bevolking te

laat naar bed. Het is het beste om minimaal 7-8 uur te slapen. Slechts een klein percentage van de bevolking heeft 6 uur of zelfs minder slaap nodig.

Een goede gewoonte om de stress in je leven beter te hanteren is om na ieder uur 5-10 minuten te pauzeren. Dit kun je doen door je ogen dicht te doen en te ontspannen, in de verte te staren en aan niets te denken of om op te staan en even de ruimte te verlaten. Door dit dagelijks te doen zul je merken dat je beter met de stress in je leven om kunt gaan.

Natuurlijk zijn er tal van andere methoden om te ontspannen zoals lezen, wandelen, sporten, meditatie, schilderen of andere hobby’s waarmee je je gedachten kunt ontladen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *