Boeren hebben tientallen jaren zeer intensief geteeld. Hierdoor bevatten de groenten en het fruit veel te weinig voedingsstoffen. Het is het tweede jaar dat bijna al het tropische fruit voortijdig geoogst wordt. De belangrijke voedingsstoffen (vitaminen, mineralen en vooral antioxidanten) worden pas gevormd door de zon tijdens de laatste dagen dat het fruit aan de plant rijpt.

Als ik om mij heen kijk zie ik dat de meeste kinderen te weinig groenten en fruit eten. Trouwens, toen ik zwanger was van mijn zoon (nu 29 jaar) werd mij verteld dat het belangrijk is om je kind in de eerste 5-10 jaar van zijn of haar leven aan zoveel mogelijk groenten en fruit bloot te stellen.

Toch lijkt het bijna de omgekeerde wereld als ik zie wat kinderen vanaf een jaar of 3 eten en drinken. Als je je kind geregeld snoep geeft, of als ze ontbijten met chocoladepasta of hagelslag op hun brood, dan is de kans groot dat ze niet veel groenten zullen eten. Groenten en zelfs fruit zijn minder zoet dan snoep.

Wat mij ook opvalt is dat de meeste kinderen in de eerste 10 jaar van hun leven weinig water drinken. Iedere keer als ze dorst hebben krijgen ze één of andere vloeistof met suiker en/of andere toevoegingen.

Als ze geregeld vanaf deze leeftijd hotdogs, worst en/of patat eten dan tast dat hun smaak aan. Dit voedsel bevat vaak te veel zout waardoor je kind geneigd zal zijn om niet veel groenten en fruit te eten. Het is belangrijk om juist in deze tijd je kind niet geregeld bewerkt en gefrituurd voedsel te geven. Kinderen in deze leeftijd zijn vatbaar voor gewoonten. Als ze in deze periode regelmatig ongezond voedsel eten zullen ze het ook vaker eten als ze volwassen zijn.

Wist je dat 70% van al het voedsel dat te koop is in de supermarkt bewerkt voedsel is? Dit verhardt je celmembranen waardoor je lichaam minder voedingsstoffen in zich opneemt. Kinderen hebben tevens een groot omega 3 tekort. Vitamine D3 is belangrijk voor een gezond en sterk immuunsysteem.

Het is juist zo belangrijk voor je kind om de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit zijn cruciale jaren waarin je het fundament voor een gezond en sterk immuunsysteem bouwt.

Wat kun je als ouder doen om ervoor te zorgen dat je kind voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt? Je kunt vaker gezond beleg op hun brood doen. Vaker groente en fruitstukjes aanbieden als tussendoortjes. Wat heel goed werkt is om de groenten en het fruit op een aantrekkelijke wijze op een schaal

aan te bieden. Hiermee verleid je eigenlijk je kind om meer groente en fruit te eten.

Daarnaast kun je je kind extra voedingsstoffen aanbieden in de vorm van een supplement. Het bedrijf Mannatech heeft gezonde snoepjes (Mannabears) voor peuters en kleuters tot en met 4 jaar. Hierin zitten voedingsstoffen die zorgen voor een goede cel-celcommunicatie zodat je kind een gezond en sterk immuunsysteem krijgt. Daarnaast bevat het 11 verschillende groenten- en fruitextracten. En ze zijn gezoet met natuurlijke aroma’s.

Oudere kinderen kunnen een vitaminesupplement (Nutriverus) in poedervorm innemen. Nutri betekent voeding en verus betekent echt. Het is 100% plantaardig en je lichaam herkent het als voeding. Het bevat mineralen, antioxidanten, essentiële suikers (Ambrotosepoeder) en veel antioxidanten uit rijstzemelen. Je kunt het over je sla strooien, in je yoghurt doen of mengen met sap. Aan dit supplement is 6 jaar gewerkt. Het is een ideaal supplement voor het hele gezin.

Op deze manier zorg je ervoor dat je kind gezond is en minder vaak ziek wordt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *