Amandelen

Amandelen zijn rijk aan gezonde vetten en vitamine E, tryptofaan en fosfor.

Asperges

Weinig calorieën, bevat calcium rijk aan kalium, vitamine E, B, C en vezels. Asperges bevat veel antioxidanten die belangrijk zijn om hart – en vaatziekten te voorkomen.

Avocado’s

Zijn rijk aan gezonde vetten en vezels. Daarnaast bevat een avocado meer kalium dan een banaan.

Blauwe bessen

Zijn rijk aan antioxidanten om vrije radicalen tegen te gaan. Er is ook een onderzoek gedaan in 2012 waarin bewezen is dat blauwe bessen het risico op een hartaanval drastisch kan verlagen. Welke positieve effecten hebben blauwe bessen?

Groene thee

Groene thee bevat bestandsdelen die de functie van endotheelcellen kan bevorderen. Dit is belangrijk om verstoppingen in je aderen tegen te gaan. De flavonoïden in groene thee zijn goed voor je hart net zoals donkere chocolade en rode wijn.

Tomaten

Tomaten zijn rijk aan lycopeen die de rode kleur geeft aan tomaten en je risico op hart – en vaatziekten verlagen.

Wilde zalm

Is een vette vis rijk aan eiwitten vitamine B, D en omega 3 vetzuren die goed zijn voor je hart – en vaatstelsel. Omega 3 vetzuren zijn ook goed om je triglyceriden te verlagen, HDL te verhogen  en je aderen schoon te houden.

We hebben slechts 1-3 gram zout nodig per dag toch is de dagelijkse inname van meer dan 80% van de bevolking 9 gram.

Groente en fruit

Groente en fruit uit je eigen tuin of biologische groente en fruit bevatten meer voedingsstoffen en vooral meer antioxidanten dan groente en fruit in de supermarkt.

Vezels

Zorg ervoor dat je dagelijks 30-40 gram vezels binnenkrijgen. Eet bijvoorbeeld veel groente, fruit, graanproducten, havermout (ontbijt) en volkorenproducten.

Noten

Eet een handje vol noten vooral walnoten ze helpen om de cholesterol in het bloed te verlagen.