Als er één ding is wat je leven verkorten en je van je vitaliteit beroven dan is het slaap tekort. Ik verbaas mij nog steeds iedere dag eraan dat studenten geregeld nachten wakker blijven. Daarnaast gaat 80% van de bevolking te laat naar bed.
Als je geregeld te laat naar bed gaat en bijvoorbeeld op de weekend uitslapen, profiteer je er slechts gedeeltelijk van. De meeste mensen hebben 7-8 uren slaap nodig. Slechts een klein percentage van de bevolking voelt zich fit met 6 uren slaap of minder. Je bouwt dus een slaap tekort op en op het lange termijn heeft het wel consequenties.
Volgens mij is het één van de redenen waarom veel mensen een burn-out krijgen. We zijn geen machines waar je een knopje aan en uit kunt drukken. Denk eens aan de accu van je auto als de accu leeg is, rijdt je auto niet. Hetzelfde geldt voor je lichaam.
Dit is ook belangrijk dat ouders hier meer aandacht aan geven juist in de tijd waarin we nu leven. Kinderen gaan steeds later naar bed. Tieners zijn tot laat in de avond bezig met social media en vallen daardoor moeilijk in slaap.
Als je slaapt herstelt je lichaam van de stress van iedere dag. Er zijn veel processen die werken terwijl je slaapt. Als je te vaak ongeregelde tijden naar bed gaat, wordt je lichaam ontregeld. Als je lichaam eerst ontregeld is kun je het niet meer terugdraaien. Dit is trouwens één van de redenen waarom veel mensen een schildklier afwijking hebben.
Als je te moe bent ben je ook geneigd om ongezonder te eten, het veroorzaakt dus o.a. ook overgewicht. Ik eet gegarandeerd meer als ik een nacht slecht geslapen heb, want ik heb een tekort aan energie. Sommige mensen eten weer juist te weinig als ze moe zijn.
Slaaptekort is funest voor je hersenfunctie, je kun je niet goed concentreren. Je bent geneigd om sneller prikkelbaar te zijn. Het schijnt zelfs Alzheimer te veroorzaken.
Het grootste nadeel is dat Melatonine een anti-kanker hormoon is. Je lichaam maakt het aan tussen 21h30 en 01h00. Als je dus geregeld te weinig slaapt is je kans om kanker te krijgen veel groter.